Alweer een paar weken geleden (20 t/m 22 juni) zijn Astrid Elferink en Gabriëlle Gortworst namens De Bagagedrager afgereisd naar Brussel voor de eerste Transnational Meeting van het Europese project Diversi-Date. Zij vertrokken bepakt en bezakt met twee mooie gele koffers als bagage (zie de foto’s). Deze twee dagen stonden in het teken van kennismaken met de andere partners en hun workshops, om zo ideeën uit te wisselen over hoe het project vormgegeven kan worden.

De creatieve partners, waaronder de Bagagedrager, hebben hun producten en diensten aan elkaar gepresenteerd. Die kunnen gebruikt worden als methoden voor creatief leren onder jongeren, opvoeders, leerkrachten en jeugdwerkers gericht op diversiteit, veerkracht, coping en empowerment. Zo hebben Astrid en Gabrielle een workshop gegeven over Een Steekje Los? en de Stigmatools.

Over Diversi-Date

Even een korte recap naar de inhoud van het project; Diversi-Date is een Erasmus+ project, dat duurt van 2021 tot 2023, waarin allerlei onderwijsinstellingen (uit onder andere Finland en België) en creatieve organisaties meedoen. Het doel van het project is jongeren van 15 tot en met 17 jaar en hun docenten op een creatieve, ervaringsgerichte manier met elkaar in gesprek te laten gaan over identiteit, relaties, levensstijl en visie op de wereld. De creatieve partijen (zoals De Bagagedrager) gaan meedenken hoe diversiteit bespreekbaar gemaakt kan worden op een speelse manier.

 

Andere deelnemers

Vanwege corona kon niet iedereen op locatie aanwezig zijn, maar op een creatieve manier met een camera, een geluidsinstallatie en communicatie skills konden Hogeschool Saxion (NL), Johanna Novák (Finland) en Turku University of Applied Sciences (Finland) online aansluiten. Op locatie waren vanuit Nederland vertegenwoordigd; Live Your Story en de Bagagedrager. Vanuit België zelf waren aanwezig; Pimento, Piazza Dell’arte samen met Stormkop en de Universities of Applied Scientes Odisee.

 

Overtuigingen

Het was mooi om te zien hoe de andere partners bijvoorbeeld simpele spelletjes, theater en afval inzetten tijdens hun workshops. Dit zorgde voor een nieuwe ideeën, een lach en zelfs een traan. De workshops waren verschillend van elkaar, maar er waren er ook overeenkomsten en herkenning.

 

De vraag is: hoe kunnen we deze verschillende inzichten gebruiken in onze huidige workshops of bij het ontwikkelen van een nieuw product? Hoe gaan wij in gesprek met de leerlingen en docenten op de hogescholen, en hoe sluiten wij aan bij hun behoeftes? Wat is inclusie eigenlijk, en hoe inclusief zijn wij zelf? Stel, iemand denkt dat de aarde plat is, hoe ga je hier een gesprek over aan? Hoe laat je je eigen (al dan niet onbewuste) overtuigingen er zijn terwijl je ook open staat voor de overtuigingen van de ander, ook al lijkt het vanzelfsprekend dat de aarde rond is?

 

Kortom, Astrid en Gabrielle gingen met meer vragen terug naar Nederland dan dat zij gekomen waren. Vol enthousiasme gaan zij hier de komende twee jaar samen met de andere partners mee aan de slag om zo het project vorm te geven. Dus…. wordt vervolgd!

Diversi-Date is een Erasmus+ project. Dit partnership bestaat uit 3 hogescholen (Odisee (B), Saxion (NL) en Turku Universities of Applied Sciences (FI)); 5 creatieve organisaties (Pimento (B), Piazza Dell’Arte (B), De Bagagedrager (NL), Live your Story (NL) en TMI Johanna Novàk (FI)) en 1 middelbare school (TA Jette (B)). Externe deelnemers zijn leerlingen en docenten van middelbare scholen, docenten en studenten van hogescholen, en creatieve organisaties.

 

odisee hogeschool
saxion
piazza
bagagedrager
Op de hoogte blijven van Eigenwijs nieuws?

Wil je niks missen? Volg onze nieuwtjes en ontwikkelingen via FacebookYouTube of schrijf je in voor de nieuwsbrief.