“De jury kiest u als winnaar, omdat uw inzending een mooi voorbeeld is van het samenwerken met de doelgroep bij het ontwikkelen van een product. De jury benadrukt het betrekken van de doelgroep bij de conceptversies van uw project, en de voortdurende samenwerking in latere fases.” Dit was het mooie bericht dat we vorige week in onze mailbox kregen. 

De prijsvraag
Voor 2023 had Pharos de volgende Prijsvraag: Hoe werk jij samen met de mensen voor wie je iets maakt? – Pharos. Bij het ontwikkelen van producten, beleid of onderzoek worden bepaalde groepen vaak (onbewust) uitgesloten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen in een sociaal-kwetsbare situatie, moeite hebben met lezen en schrijven of met de Nederlandse taal. Zonder co-creatie met de mensen om wie het gaat, de doelgroep, sluiten oplossingen vaak niet aan op hun behoeften en zijn ze minder effectief. Met deze prijsvraag heeft Pharos aandacht gevraagd voor het belang van inclusieve samenwerking.

Twee prijzen
De prijs die we hebben gewonnen, is een consult met ervaringsdeskundige laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden, Dicky Gingnagel. Samen met Dicky en experts van Pharos bepalen we de vorm van het consult, bijvoorbeeld door samen een onderwerp of oplossing te bedenken. Denk hierbij aan dingen als: ‘Wat zijn jouw blinde vlekken?’ Of zet Dicky’s expertise in voor het verbeteren van de begrijpelijkheid van jouw voorlichtings– of informatiemateriaal, of de toegankelijkheid openbare gebouwen zoals een buurt- of gemeentehuis.
Als extra prijs kregen  we het boek ‘Wij zijn ABC’, dat pakkende verhalen van Taalambassadeur bevat en belicht welke problemen zij hebben overbrugd om volledig mee te kunnen doen in de samenleving. Wij zijn natuurlijk enorm trots dat we deze prijzen hebben gewonnen!

Samenwerken? Natuurlijk!
Ons winnende concept draaide om het samenwerken met mensen die kwetsbaarheden ervaren. Voor ons is het vanzelfsprekend om vanaf het begin af aan samen te werken met de mensen om wie het gaat. Tijdens de ontwikkelfase van het spel Alles op Tafel? hebben we dan ook intensief samengewerkt met mensen die laaggeletterd zijn, moeite hebben met lezen en schrijven of met de Nederlandse taal. De taalambassadeurs hebben alle speelkaarten en teksten kritisch beoordeeld en waardevolle verbetersuggesties aangedragen. Daarnaast hebben de taalmaatjes van het taalhuis Veenendaal en Veens Welzijn een grote rol gespeeld in alle testfases. Ook in de filmpjes die over het spel zijn gemaakt, speelden de taalambassadeurs een hoofdrol! Bekijk de filmpjes hier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Inclusieve co-creatie

De Pharos-prijs bevestigt de meerwaarde van onze aanpak om vanaf het begin samen te werken met de mensen voor wie je iets creëert. Daarmee kom jet tot effectievere oplossingen die beter aansluiten bij de behoeften. Wil je meer wil weten over inclusieve co-creatie, bekijk dan deze mooie publicatie: https://www.pharos.nl/kennisbank/inclusief-co-creeren/