Op een andere manier kijken naar zelfstigm: Een onderzoek naar herstel van mensen met een psychische aandoening
Dit onderzoek richt zich op de optimalisatie van de StigmaTool ‘Tegeltjeswijsheid’ binnen de herstelondersteunende cursus ‘Werken Met Eigen Ervaring’ (WMEE) voor mensen met een GGZ-achtergrond. De tool, die gebruik maakt van peer-support en ervaringsdeskundigheid, draagt bij aan het verminderen van zelfstigma en het bevorderen van herstel. Het onderzoek belicht de behoeften van deelnemers, de ervaringen met de tool, en de werkwijze van ervaringsdeskundigen bij de inzet ervan.
Hierbij een korte samenvatting van het scriptie onderzoek
Theoretische bijdrage aan herstel
Peer – support: bevordert herstel door herkenning en erkenning tussen deelnemers en met de ervaringsdeskundige.
Empowerment – zet deelnemers in hun eigen kracht door een positieve draai te geven aan zelfstigma
Motivatie en hoop – stimuleert motivatie en biedt hoop voor de toekomst, essentiële elementen in het herstelproces
Eigen kracht – stimuleert de eigen kracht van de cliënt, wat bijdraagt aan het verminderen van stigma.
Behoeften in Hersteltrajecten
– Persoonlijk herstel: Centraal in dit onderzoek staat persoonlijk herstel, waarbij de focus ligt op de individuele ervaring en groei van de persoon
– Kernbehoeften: mensen in herstel hebben behoefte aan verbondenheid, hoop, optimisme over de toekomst, identiteit, zingeving en empowerment
– Peer Support: ondersteuning van gelijken speelt een cruciale rol in het herstelproces en het verminderen van zelfstigma
Ervaringen met StigmaTool Tegeltjeswijsheid
– Herkenning van zelfstigma: deelnemers herkennen hun eigen stigma en staan open voor verder onderzoek
– Inzicht vergroten: de inzet van Tegeltjeswijsheid zorgt voor meer inzicht in zelfstigma
– Inspiratie: deelnemers inspireren elkaar met hun rolmodellen en citaten
– Rol van ervaringsdeskundigen: de werkwijze van ervaringsdeskundigen speelt een grote rol in het creëren van een veilige omgeving voor zelfreflectie.
Werkwijze van ervaringsdeskundigen
– Veilige omgeving: creëren van een veilige sfeer waarin deelnemers zich vrij voelen om te delen.
– Duidelijke uitleg: geven van heldere instructie over het gebruik van de tool
– Aandacht: balanceren tussen aandacht tussen de groep en het individu.
– Tijd en enthousiasme: voldoende tijd nemen voor de uitvoering en enthousiasme tonen voor de tool.
Optimalisatie van Tegeltjeswijsheid in Herstelcursus Werken met Eigen Ervaring (WMEE)
– Voorwaarden realiseren: zorgen voor een veilige sfeer, duidelijke uitleg en voldoende tijd
– Doelgerichtheid: focussen op bewustwording en inzicht in zelfstigma
– Structuur en enthousiasme: Tool inzetten met structuur en enthousiasme, passend binnen WMEE
– TLC3 model toepassen: interventie doelgericht en lokaal maken, met geloofwaardige ervaringsdeskundigen.
Eindscriptie van Petra Boele, Social Work
Begeleiding onderzoek door Serge Metselaar, Zorgbelang Inclusief.