Hoe gaat het in zijn werk?
De vier kleuren, geel, blauw, groen en rood worden gelinkt met een aantal basiseigenschappen. Hierbij wordt een driedeling gemaakt te weten Focus, Drijfveer en Angst en wat dit per kleur betekent. Direct wordt duidelijk dat alle kleuren elkaar nodig hebben en dat de uitdaging zit in hoe hiermee om te gaan. Opvallend is dat de sfeer onder de deelnemers vrij snel behoorlijk open is. Iedereen doet mee en herkent zichzelf (of juist anderen) in de verschillende kleuren.
De groep wordt per kleur in groepjes ingedeeld om zowel de kracht als de zwakke kant van de groepskleur te onderzoeken en te presenteren. Verrassend wat daar steeds uitkomt vanuit één en dezelfde opdracht.
Leuk deze kennis! Maar hoe zet je dit strategisch in?
Met kennis van de verschillende kleuren / persoonlijkheidskenmerken is gemakkelijker te sturen naar het gewenste resultaat. Je kent de valkuilen, je begrijpt de manier van uitleggen/presenteren van andere kleuren beter en je kunt beter inschatten hoe daar op wordt gereageerd. En, niet onbelangrijk, je weet hoe je zelf in elkaar steekt. Dat is waardevolle informatie wanneer je samen moet werken, anderen mee wil nemen in jouw overtuiging of ‘gewoon’ voor meer begrip.
Na afloop ontvangt iedereen een naslagwerk met alle informatie over de kleurenprofilering. Kortom een leuke en zinnige dag met je team waar je nog lang profijt van hebt.