Op vrijdag 12 en vrijdag 26 november 2021 hebben we twee Is dat RAAR? pilottrainingen gehouden in Vlaardingen. Deze trainingen waren speciaal voor professionals, zoals maatschappelijk werkers, sociaal werkers, pedagogen, kindercoaches en andere hulpverleners. Er was één training van 10.00 tot 15.30 uur voor professionals met een SKJ registratie, waarvoor de deelnemers SKJ accreditatiepunten hebben gekregen. De andere training duurde van 13.00 tot 17.00 uur en was speciaal voor overige professionals registratie. De deelnemers wisten de trainingen te waarderen! We werden overladen met positieve feedback. In dit artikel lees je meer over de ervaringen van de deelnemers. 

 

Let op: binnenkort zijn er nieuwe data voor de training Is dat RAAR? voor professionals beschikbaar. Wil je graag een seintje krijgen als de training te boeken is? Meld je dan aan via dit formulier. 

Pilot trainingen Is dat RAAR?

In de trainingen Is dat RAAR? voor professionals was aandacht voor verschillende leerdoelen en vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan de spelregels en de verschillende werkvormen, deelnemen aan het spel en tegelijkertijd omgaan met je professionele rol, omgaan met moeilijk gedrag en spelbegeleiding. De deelnemers waren razend enthousiast. Alle deelnemers hebben een feedbackformulier ingevuld, waarmee we de puntjes op de i zetten. Vanaf begin 2022 kunnen professionals de training boeken via de website van De Bagagedrager en Semmietraining.

Ervaringen bij de training mét SKJ-accreditatie

De training met SKJ-accreditatie is speciaal bedoeld voor professionals die jaarlijks hun SKJ-nascholingspunten moeten halen. De deelnemers van de pilot-training hadden verschillende achtergronden, zoals: ambulant crisishulpverlener, therapeut, jeugdcoach op school, ambulant gezinsbehandelaar en ASS deskundige, kindercoach, zorgcoördinator, pedagoog bij een zorginstelling, kind hulpverlener vrouwenopvang, groepswerkeer. De deelnemers kwamen vanuit Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland gereisd om in Vlaardingen te training te kunnen volgen.

 

Wat hebben de deelnemers geleerd?

 

“Dat het belangrijk is om open en eerlijk te zijn over je eigen kwetsbaarheden, om met anderen te kunnen praten over hun kwetsbaarheden. Dat wist ik altijd al en dat is altijd belangrijk, maar bij het spelen van Is dat RAAR? kun je echt niet anders dan jezelf open en kwetsbaar opstellen.”

“Ik heb geleerd om niet altijd zo serieus te zijn. Ik wil vooral het spelelement veel meer betrekken bij mijn therapeutische sessies.”

 

Lange dag?

Hoewel sommige deelnemers van tevoren dachten hoe we een hele dag (van 10.00 tot 15.30 uur) zouden gaan vullen met één spel, vond niemand het te lang duren.

 

 

De deelnemers waren het er ook unaniem over eens dat de inhoud van de training en de trainersvaardigheden helemaal in orde waren. De training is gegeven door de trainers Sylvia van Asperen (Semmie Sprekend Spel & Training) en Ellen Spanjers (Stichting De Bagagedrager). Sylvia en Ellen werken al 10 jaar inhoudelijk samen bij het ontwikkelen van spellen en de spellenverkoop, maar hadden nog nooit samen een training gegeven. Dit was dus de eerste keer, het was voor ons én voor de groep een gouden duo. Sylvia en Ellen vulden elkaar mooi aan op een natuurlijke wijze. Sylvia vanuit haar pedagogische achtergrond met aandacht voor de theoretische onderbouwing voor professionals en Ellen vanuit de ervaringsgerichte praktijk.

 

 

 

“Ik heb genoten van jullie kennis en ervaring. Ook jullie open houding heeft een grote bijdrage geleverd aan de veilige sfeer. En dat in een groep met 12 onbekende mensen, geweldig.”

Ervaringen bij de training zonder SKJ-accreditatie

De andere pilot-training was speciaal voor professionals die niet jaarlijks SKJ accreditatiepunten hoeven te halen. De deelnemers van deze pilot-training, die van 13.00 tot 17.00 uur duurde, hadden verschillende achtergronden, zoals: ambulant begeleider op basisscholen en speltherapeut, leerkracht en kindercoach in het onderwijs, activiteitenbegeleider en pedagogisch medewerker BSO en kinderdagverblijf, zorgmedewerker middelbare school en geestelijk verzorger jeugdgevangenis. Het gemiddelde totaalcijfer dat de deelnemers aan de training gaven was een 9.1.

 

Wat hebben de deelnemers geleerd?

Ook na deze training vroegen we de deelnemers wat het belangrijkste was dat ze geleerd hadden. Ook hier kregen we weer mooie antwoorden te lezen. Een van de deelnemers vond het bijvoorbeeld fijn dat er aandacht was voor de grens tussen coachend een spel begeleiden en therapie. Een andere deelnemer zei: “Ik heb geleerd om meer rekening te houden met wat je van een kind vraagt.” Andere reacties waren: “Dat je met weinig middelen veel kunt bereiken” en “de uitdaging om zelf meer mogelijkheden te ontdekken”.

 

Klinkende feedback

Ook de deelnemers aan deze pilot-training vonden de dag zeker niet te lang duren. Ze beoordeelden de kwaliteit van de trainers op inhoud en de inhoud van de training zelf unaniem met ‘goed’ of ‘uitstekend’.

 

“Een inspirerende middag over een geweldig spel” SvZ

“Op een speelse manier het kunnen hebben over gevoelens en hoe jij je leventje leeft maar ook anderen. De spelers mogen aangeven hoe diep het gaat vanuit respect voor alle spelers.” Leraar po en kinder-en oudercoach

“Open, eerlijk, op zoek naar verbinding en er mogen zijn zoals je bent.” A.V. Geestelijk verzorger

 

 

Toepassen in de praktijk

We hebben de deelnemers na de training ook gevraagd hoe zij het spel in gaan zetten in hun werk. HIer volgt een greep uit de reacties:

“Dat heb ik al gedaan, met een groep van 10 kinderen die niet zo goed kunnen leren, om over dromen en vriendschappen te spreken. Ik ga het individueel in mijn coaching gebruiken met kinderen boven de tien jaar en zeker als er ook problemen thuis of in de psychische gezondheid zijn.”

“Ik wil het graag introduceren op de BSO (alle) van onze opvang. Zeker in de wijken met problemen.”

“Ik gebruik het spel in de individuele coaching in mijn praktijk.”

“Ik zet het al in om meer onderling begrip te bewerkstelligen in mijn klas. Iedereen is anders en dat mag. Respectvol naar elkaar luisteren en vragen stellen mag. Als coachingstool om een band met de coachee te scheppen en elkaar beter te leren kennen.”

 

Zelf meedoen?

Binnenkort zijn er nieuwe data voor de training Is dat RAAR? voor professionals beschikbaar. Wil je graag een seintje krijgen als de training te boeken is? Meld je dan aan via dit formulier.

De gratis pilot trainingen Is dat RAAR? worden mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van het VSBfonds, Stichting Voorzorg Utrecht, Dr. C.J. Vaillantfonds en de Initiatiefprijs van de William Schrikker stichting.

vsb
Op de hoogte blijven van Eigenwijs nieuws?

Wil je niks missen? Volg onze nieuwtjes en ontwikkelingen via FacebookYouTube of schrijf je in voor de nieuwsbrief.