Op 19 juli was de laatste bijeenkomst van de projectgroep. We hebben alle testervaringen geëvalueerd en vele definitieve keuzes gemaakt. De afgelopen maanden stonden in het teken van het testen van het spel. Al spelend gekeken naar welke kaarten het best aansluiten bij de belevingswereld en voorkeuren van kinderen.
Een van de onderdelen die getest werden, zijn de doe-opdrachten, een categorie die in Een Steekje Los? en Doe je mee? niet bestaat. Op deze kaartjes kan bijvoorbeeld staan ‘wees 30 seconden stil en schrijf op waar je allemaal aan denkt’ of ‘iemand uit de groep gaat staan en maakt langzame bewegingen, de rest doet hem na’.
Verder vroegen we ons af hoe het spel zou lopen als kinderen zelf in de rol van spelleider kwamen te staan. Dit was een van de aandachtspunten tijdens het testen. Wat bleek? Kinderen zijn prima in staat om het spel te leiden. Zodra ze het bord voor zich zien, kunnen ze de belangrijkste regels al invullen en beginnen ze te spelen. Om dit makkelijker te maken, is ervoor gekozen om aan het spel een kaart met snelregels toe te voegen. Hierop staan de belangrijkste regels kort omschreven.
Ook belangrijk in deze periode: het onderzoeken welke naam verschillende onderdelen moesten hebben. Hoe moest het spel gaan heten? Hoe zouden de ‘punten’ genoemd moeten worden? De naam van het spel werd ‘Is dat Raar?’ en de punten kregen ‘complimunten’ als naam. Daarnaast werd er veel gesproken over de naam van de kanskaarten. Een tijdje dachten we dat ‘pech of geluk’ een mooie nieuwe naam was, maar tijdens het testen kwam naar voren dat dit niet goed aansloot bij hoe de kaarten door kinderen ervaren werden. Daardoor zijn de kaartjes ‘levenskaarten’ gaan heten.
De projectgroep heeft een voorselectie gemaakt van de foto’s en deze worden de komende maand intensief getest met kinderen.